Místo papíru dotykové obrazovky. Škoda Auto k digitalizaci výroby využívá počítače AutoCont IPC
Příspěvek zveřejněn: 12.11.2019
Přes čtvrt tuny papíru týdně potřebuje výrobní linka Superbu a Kodiaku v závodě Škoda Auto v Kvasinách. A to ještě patří k těm menším. Do budoucna by však většina materiálů, které jsou dnes vytištěné na papíře, měla projít digitalizací. „Výsledkem této digitalizace bude interaktivní systém, který bude se zaměstnanci komunikovat tak, jak budou potřebovat,“ sděluje vedoucí výroby vozů Marek Jancák.
Vedoucí montáže kvasinské továrny Jiří Pacák vysvětluje, jakým způsobem se práce na lince montérům zjednoduší. „Pracovníka to poměrně dobře vede. Ví, jaký držák si vzít, jakou jednotku, jaký spojovací materiál,“ popisuje, zatímco na monitoru spouští videonávod pro vybraný úsek montážní linky Superbu a Kodiaqu. Díl, který bude montovat, si pracovník zároveň prohlédne na 3D modelu, se kterým si může libovolně otáčet. „Jde o náhradu papírových návodů, které se při každé změně musely znovu tisknout a umisťovat na linku,“ vysvětluje mluvčí kvasinského závodu Martina Gillichová.
Výrobní terminál IAC 4590 – ZOBRAZIT V E-SHOPU
Videa, obrázky a 3D modely pomohou práci nejen zlevnit a urychlit, ale jsou rovněž jednodušší pro zahraniční pracovníky, kterých v automobilce pracuje několik tisíc, celá řada právě na digitalizované lince. Systém je totiž přeložený do několika jazyků. Například polský pracovník, který bude hlásit závadu, už to nemusí složitě vyplňovat v českém listu papíru, ale zanese ji rovnou do systému, který s ním komunikuje v jeho rodném jazyce.
Podle Marka Jancáka si digitalizaci vynucují i požadavky zákazníků, kteří stále častěji chtějí mít své vozy „na míru“, tedy například s vlastní barvou střechy, typem zrcátek či řadou dalších volitelných vylepšení. „To vytváří ohromný tlak na rozdílnost produktů, které se vyrábějí na jedné montážní lince. Zvládnout takovou situaci konvenčními prostředky, tedy tištěným materiálem, by bylo v budoucnu velmi náročné,“ říká.
Součástí pilotního projektu dProdukce, který je namontovaný na lince pro výrobu Superbů a Kodiaqů, je 50 dotykových a 100 standardních obrazovek. Vedení firmy tuto linku vybralo proto, že patří k nejkratším, přičemž se skládá z 56 taktů vyžadujících kolem pěti tisíc operací. U nich by digitalizace měla pomoct omezit chybovost. Člen představenstva zodpovědný za výrobu Michael Oeljeklaus říká, že i přes svou náročnost nestál nový projekt Škodu velké peníze. „Na projekt této velikosti, rozsahu a hloubky to nestálo příliš peněz. Investovali jsme pouze 1,26 milionu eur,“ uvedl.
Kromě videonávodů a modelů bude digitalizace sloužit i mistrům jednotlivých týmů. Systém totiž díky elektronickým píchačkám sleduje každého zaměstnance od chvíle, kdy vstoupí do závodu. Mistrům pomůže rozdělovat pracovníky a jednotlivé úkony a také jim usnadní práci ve chvíli, kdy se nějaký člen týmu nedostaví a je potřeba za něj shánět náhradu. „Systém automaticky načítá odpracované hodiny na každé jednotlivé činnosti a u zaměstnanců tak eviduje, v jakých činnostech se zacvičují, v jakých pracují samostatně a v jakých jsou na takové úrovni, že mohou zaučovat dalšího kolegu. Ve chvíli, kdy mistrovi na směnu nedorazí potřebný zaměstnanec, mu systém sám najde člověka, který danou činnost samostatně ovládá, byť je třeba už na jiném oddělení,“ popisuje Jancák.